Sunday, 5 February 2012

জতুগৃহ


     - বৰ্ণালী চেতিয়া গগৈ - 


(NRC- AGBP ৰ সাহিত্য বিভাগৰ দ্বাৰা অনুষ্ঠিত২০১১ চনৰ  ছুটী গল্প প্ৰতিযোগীতাত  দ্বিত্বীয় পুৰস্কাৰ প্ৰাপ্ত )

     



                       ছাৰ বহিছে? ’’ বতাহৰ বোকোচাত উঠি অহা চিনাকী মাতত বাতৰি কাকতৰ পৰা মূৰ নদঙাকৈয়ে বৰুৱাই অঁ বুলি দীঘলীয়া সহাঁৰি দি সামৰিব খুজিছিল ৷তৰিৎ গতিত মনলৈ আহিল এইটোচোন তোলনৰ মাত’’৷আজি কিছুদিনৰ আগতে হাজৰীকা দোকানিয়ে তাৰ সম্পৰ্কত কৰা মন্তব্যই বৰুৱা দম্পতীৰ মনত তোলনৰ প্ৰতি অৱজ্ঞাৰ ভাৱ আনি দিছিল ৷পুনৰ তোলনৰ আগমনে বৰুৱাক ভাবিবলৈ বাধ্য কৰালে ইহঁতবোৰ এনেকুৱাই’’


কিবা বানেকিহে ? তোলন আহিছে ৷’’ যিমান পাৰি নিলিৰ্প্ততাৰে বৰুৱাই ভিতৰলৈ খবৰটো পঠালে যাতে বৰুৱানিয়ে খবৰটো সাধাৰণ ভাৱে লয় ৷ মাতি নপঠালেও তোলনৰ শাক পাচলিৰ বজাৰখন পোন প্ৰথমে বৰুৱাৰ দুৱাৰমুখতে ৰয়হি ৷ ঘৰৰ বাৰীত হোৱা শাক পাচলী কেইটামান ,জাক দি পকোৱা কল দুআশী,কলডিল এটা,মৰিছা এমুঠি হৰেক ৰকমৰ ৰঙেৰে ৰঙীন যেন জলকীয়া কেইটা হাতত লৈ বৰুৱানী ভিতৰ সোমায় ৷চাহকাপ হয় মানে তোলনে বস্তকেইপদ সামৰি পাচলীৰ হিচাপটো বৰুৱাক দিয়ে ৷কেতিয়াবা খুচুৰাৰ অভাৱত দহ পোন্ধৰ টকা বাদ পৰে,হয় তোলনে দিবলৈ থাকে বা কেলেণ্ডাৰখনৰ চুকতে লিখি ৰাখে১৫ টকা তোলনক দিব লাগিব, লগতে সেই দিনাৰ তাৰিখটো ৷ বৰুৱানীয়ে দিয়া চাহকাপ খাই তোলনৰ দিনটোলৈ যাত্ৰা আৰম্ভ ৷


তা তোলনেচোন বাঁহ দুডাল মানহে পেলাইছেহি আলিহঁতৰ কোৱাৰ্টাৰৰ ওচৰত কৈ কৈ বৰুৱানি  ভিতৰ  সোমাল ৷বৰুৱাই বাৰাণ্ডাৰ পৰাই মূৰ দাঙি চাই তোলনক নেদেখি বাতৰি কাকতত মন দিলে
বৰুৱাহঁত এই প্ৰজেক্টলৈ বদলি হৈ অহা প্ৰায় দুবছৰ ৷আৰম্ভণিৰে পৰা তোলনক দেখিছে বৰুৱাহঁতে ৷প্ৰথমে প্ৰায় এশমিটাৰমান আতঁৰত থকা গগৈ কোৱাৰ্টাৰত তোলনে আহি পাচলিৰ বেহাখন মেলিছিল ; সকলোৰে হিচাপ নিকাচ মিলাই পা-পইচা লৈ গগৈনী বাইদেউৰ ঘৰতে চাহ এটুপি খুজি খায় ৷লাহে লাহে নোখোজাকৈয়ে  গগৈনীয়ে চাহ দিয়াত সিও ঘৰৰ মানুহ হেন জ্ঞান কৰি মানুহ ঘৰৰ প্ৰতি অনুগত হৈ ৷গগৈহঁত বদলি হৈ যোৱাৰ পাছত নিজৰ অজ্ঞাতে বৰুৱানীয়ে গগৈনীৰ ভূমিকা গ্ৰহণ কৰিলে
প্ৰজেক্টৰ চৌহদৰ কাষতে লাগি থকা গাঁৱৰে ৰা, ৰা নহয় দুটা মদগজ ডেকাৰ বাপেকী তোলন তোলনে কোৱা মতে প্ৰথম প্ৰজেক্ট হওঁতে সিহঁতবোৰ ডঙুৱা তাৰে দুটামানে সা-সুবিধা পাই কামত হাত দিলে,এতিয়া অৱস্থা ভাল ৷তাৰ মাজতে তোলন থাকি ল ৷ভাগ্য বেয়া ,তোলনৰ কথা সেয়া ৷অলপতে ডাঙৰটো পুতেকে বিয়াও কৰালে,সৰুটোৱে আকৌ আজি এখনত, কালি এখনত কৰি গাড়ীত বগাই ডলাৰ বগৰী ৷উপাৰ্জনৰ মূল মানুহ তোলন ৷ঘৰখনৰ খাৱৰীয়া সৰহ ,যোগনীয়াৰ কম ৷প্ৰজেক্টৰ কলনিত ঘৰে ঘৰে শাক পাত ,কল বন তামোল পাণ ইটো সিটো বিক্ৰী কৰে ৷লগতে হাজিৰা হিচাপত কামও কৰে ৷ঘৰৰ পৰা আহোতে চাইকেলৰ হেণ্ডেলত অনা পাচলিৰ মোনাত ঘূৰি যাওঁতে যায়-ঘৰে ঘৰে গৈ সংগ্ৰহ কৰা বাতৰি কাকত ,পুৰণা স্কুলীয়া বহী আদি ৷তাৰোপৰি সপ্তাহটোৰ বাবে থকা ফৰমাইচবোৰ ৷যেনে বৰানীক পোৱালী পাৰ এযোৰ লাগে দিবহি তোলনে,বৰদলৈনীয়ে ভকত পাচঁজনক চাউল একঠা খুৱাব কলপাতৰ পৰা আৰম্ভ কৰি ভকতৰ লগত যোগনীয়াৰ কৰিবহি তোলনে ৷বতৰৰ বস্তু বৰ টেঙা কেইটামান,ভোত জলকীয়া ,থুৰি কচু আৰু
জুতি লগা শাকপাতৰ ফৰমাইচ ৷গেৰেজৰ কাৰণে বাহঁ লাগে ,সেয়া হাজিৰা কৰিবলৈ আহোঁতেই লৈ আহিব ৷ইফালে ভাদ মহীয়া পাঁচ ঘৰে লগ লাগি শৰাই দিব লাগে ৷বুট মাহ মিঠাইৰ বাদে বাকী বস্তু আহে তোলনৰ চাইকেলত ৷পাঁচ ঘৰে হিচাপ নিকাচ কৰি বিদায় দিয়ে কি নিদিয়ে আন চাৰিঘৰে ধৰিবহি বোলে –“পৰহিলৈ শৰাই আছে ৷কাইলৈকে বস্তু কেইপদ দি যাবা ৷ দি যাবা বুলিলেই হ'ল নামঘৰৰ কাষৰ চালিখনত বস্তু লৈ তোলন হাজিৰ ৷বস্তুৰ হেৰফেৰ নাই ; পইচাৰো কম বেচ নাই ৷সৰ্বোপৰি এটা পৰ্বত তোলন অপৰিহাৰ্য্য ৷ কলনিৰ ধৰন কৰন টাউনীয়া যদিও সৰহ ভাগ অসমীয়া মানুহ ৷নাপাতো, নকৰো বুলিও ইয়াত নোৱা- তোলনী বিয়াখন গৈ গৈ ডাঙৰেই হয়গৈ ৷এনে বিয়া বোৰত দৰকাৰ হোৱা পাটি দৈ, হাঁহকণী, বেইৰ তলত দিয়া কাঁচি আদি বস্তুকেইপদৰ ভাৰ পৰে তোলনৰ ওপৰতে ৷গৃহস্থই পাহৰা ঔ টেঙাটো তোলনৰ হাতত লাগি আহে,লগত এমুঠি খেৰ ৷বস্তুকেইপদ যোগাৰ দিয়াই নহয় বিয়াখনত দুদিনৰ আগৰ পৰা কাম বন কৰি বিয়াৰ দুদিন পাছলৈকে তোলনৰ আহৰি নাই ৷কামৰ বাবদ মজুৰি দিয়া হয় ৷গাত লাগি কৰা মানুহ বুলি একমাত্ৰ নাম তোলনৰহে আছে ৷বিয়াঘৰত পিত্ পিতাই কাম কৰি সকলোবোৰ চিজিল লগাই তাৰ পাছতহে হিচাপ নিকাচত বহে ৷তোলনৰ কুকুৰ খুজিয়া কামৰ তালত একো কাম বাদ নপৰে ৷কাম টুটে ,আঁত মৰে ৷এনেকুৱা এটা মানুহক দুই এপইচা বেছিকৈ দিও ভাল লাগে ৷এক কথাত গাত লাগি কাম কৰা মানুহ ৷নামঘৰৰ দিন কেইটাত সেইখন সমাজেও তোলনক বিছাৰে ৷তোলনে যোগান দিয়া কলপাত ,ঘৰতে জাক দি পকোৱা কল,তামোল-পান সকলোৱে চকুমুদি লয় ৷
আনকেইবাৰৰ দৰে এইবাৰো ভাদমহীয়া নাঘৰত শৰাই দিয়াৰ আলোচনা এটা চলিল ৷বজাৰ সমাৰ কৰাৰ সুবিধা অসুবিধালৈ চাই বহুতে মত দিলে বোলে শৰাইৰ বস্তু সৰহীয়াকৈ অনা যাওঁক ৷ঘৰে প্ৰতি ৩০০/-টকা হিচাপত লৈ সকলোবোৰ বস্তু ৰাজহুৱাকৈ কিনিব লাগে ৷কলনিৰ মানুহৰ হিচাপ অনুযায়ী দৈনিক পাঁচঘৰ মানুহৰ শৰাই যদি দিয়ে তেতিয়া গোটেই ভাদমাহটো শৰাই থাকিব ৷প্ৰথম সপ্তাহতে চৈধ্য পোন্ধৰ ঘৰে শৰাই যদি দিলে মাহৰ শেষত শৰাই নাথাকে ,নামঘৰো উদং উদং লাগে ৷মানুহৰ সমাগমেহে নামঘৰৰ সৌষ্ঠৱ বঢ়ায় ৷কথা মতে কাম ৷নামঘৰৰ আগভাগ লোৱা বুলি নাম থকা দুগৰাকীমানে দায়িত্ব বুজি হাজৰিকা দোকানত বন্দোবস্ত বুটমগু যোগানৰ ৷হাজৰিকা দোকানীয়ে বোলে দোকানৰ মাল কঢ়িয়াবলৈ নতুন কৈ গাড়ী এডোখৰ ললে ৷বুট মগুৰ লগতে ফলমূল আদি সমস্ত বস্তুৱেই দিবগৈ পাৰিম ৷কামফেৰা আৰু অকন উজু হল ৷এতিয়া মাত্ৰ সপ্তাহৰ শেষত বস্তুৰ ৰছিদ চাই টকা পৰিশোধ কৰিলেই হ-সেইভাগ কাম নামঘৰৰ বৰমূৰীয়া সকলে কৰিব ৷
নতুন নিয়ম সুবিধাৰেই হল ৷দিন পাৰ হল ৷বৰুৱানী বৰানীহঁতে শৰাই দি আজৰি হল ৷তাৰ মাজতে তোলনে ভূমুকি মাৰিলেহি ৷নতুন খবৰ তাৰ বোলে নাতি লৰা এটা হল ভাদৰ পহিলাতে ,গতিকে অশৌচ লগা ঘৰৰ পৰা নামঘৰত বস্তু যোগনীয়াৰ হবহি পৰা নাই ৷তোলনে মন কৰিলে তেনেকুৱা বস্তু যোগানৰ কোনো ফৰমাইচও ৷অহাও সেৰেঙা হল তাৰ ৷
কথাৰ আৰম্ভণি গাঁৱৰ আলিমূৰতে ৷তোলনে বকিয়াগছেদি আহি আলিত উঠিছিলহে,তেনেতে বোলে কোনোবা কল বেপাৰীয়ে ৰিং মাৰি লে অচিন কাঠৰ থোৰা নলগাবা ,কাৰ্বাইদ দি কল নপকাবাকিনো কলি বুলি আগভেটি সোধোতে সিটোৱে কলে তোৰ ছিলিম ছিগিল ৷আমি কাৰ্বাইদ কল বেচোঁ বুলি বদনাম গাইছিলি নহয় ,এতিয়াচোন তোৰ সমুদায় বাটৰ কাষৰ মলকাইহে প্ৰজেক্টৰ নামঘৰৰ নতুন নিয়ম হোৱা ,হাজৰিকা দোকানত কৰা বন্দোবস্ত আদি সমস্ত কথাৰ ভেদ দি কথাৰ আতঁ দিলে ৷দুদিনমানৰ আগতে তোলনে কথাটোৰ উমঘাম লৈছিল ৷পাকঘৰৰ ধোঁৱা চাঙত তুলি থোৱা চেনিকল দুআশীমান ,জাক দিবলৈ আনি থোৱা জাহাজী কল কেই থোকৰ হিচাপ এটা কৰি আশা কৰি আছিল কেতিয়া নামঘৰৰ পৰা খবৰ আহে ৷ঘৰখনৰ অশৌচ দুদিনৰ আগতে ভাগিছে ৷সিও ওলাব পৰা নাই ৷প্ৰথমে কথাষাৰ শুনি তোলনে ভাবিলে কোম্পানিৰ নিজা নামঘৰত ,নিজা নিয়ম বনাইছে ৷তাতেনো কি সুধিম ৷দৰকাৰ পৰিলে কিবা যোগান দিম ৷কিন্তু তোলনে কাৰ্বাইদ দি পকোৱা কল দিয়াৰ বাবে এনেহেন ব্যৱস্থা এটা নে ?অৱশ্যে দুই এবাৰ তেনেকুৱা কল নিদিয়া নহয় ৷শাঁওনৰ পহিলাতে গোটে গোটে পাঁচ থোকা কল ভাগিল ৷ইফালে অন্যত বন্দোবস্ত নাই গতিকে দত্ত ছাৰৰ ঘৰত শৰাইত দিবলৈ বুলি দিয়া কলত দুআশী কল বজাৰৰ পৰা আনি দিহে হিচাপ মিলাইছিল ৷কল খিনি দিওতে দত্তনী বাইদেৱে পেৰি পেৰি সুধিছিল কাৰ্বাইদ দিয়ানেকি  ? ৰাই খালে অপকাৰ হয় বা ? নহয় বাইদেউ ,কেচাঁতে কলথোকত মুখ নালাগিবলৈ চূণৰ আঁক মাৰো যে তাৰে চিন ৷বজাৰৰ কলতহে কাৰ্বাইদ দিয়ে,মই একেবাৰে ঘৰুৱা কল দিছোতোলনৰ গা চেবালে ৷সময়ত বস্ত দিবলৈ গৈ সি যে মিছা মাতিছিল আৰু সেই কথাই যে তাৰ ভিকাচন ভাঙিছে ;তোলনৰ বুজিবলৈ বাকী নাথাকিল
লেও এনে অপৰাধ লাগিল নে ?কতই কিমান বেইমানী কাম কৰি টকা  আৰ্জিছে ৷কত গোৱালে গাখীৰত পেকেট গাখীৰ মিহলাই নেপালী খুটিৰ গাখীৰ বুলি বেচিছেহি ৷কোনোটোৱে আকৌ চেনি মিহলাই তাতে দুখন মৌচাক জুবুৰা মাৰি গছৰ পৰা পাৰি অনা খাটি মৌ বুলি ঘৰে ঘৰে বিক্ৰী কৰে ৷তাকে মাকহঁতে পানী কেঁচুৱাক চেলেকায় কাঁহত মৌ ভাল ৷অভাৱত পৰি স্বভাৱ নষ্ট হয় ৷তোলনৰ এনে অভাৱ হোৱা নাই যে বেপাৰ কৰিবলৈ ৰাইজক ফন্দি কৰি বস্ত বেচিব ৷ই নিশ্চয় কোনো তুতকীয়াৰ কাম; মনতে স্বৰ্গতোক্তি কৰিলে ৷তোলনৰ মনত অলেখ মুখৰ অগা দেৱা ৷
দুদিনমানৰ পাছত বজাৰৰ মোনাখন বৰুৱানীৰ হাতত দি বৰুৱাই কোনোদিন নোসোধা (সাধাৰণতে নোসোধে ) কথা এটা সুধিলে হেৰা তোমাৰ নামঘৰ  কেনে চলিছে ?
বৰুৱানীয়ে কৃত্ৰিম ভাৱে অবাক হৈ কলে বৰ সুধিলা আজি নামঘৰৰ কথা
নহয় হে , তোমালোকৰ কিবা সমিতি গঠন হলনেকি ?মানে লেডীজৰ ? বৰুৱাৰ মাতত আগ্ৰহৰ ৰেশ ৷
এ হাজৰিকা দোকানীয়েহে কলে ৷তোমালোকৰ মহিলা গ্ৰুপটোৱে বোলে সৰহীয়াকৈ বস্তু যোগানৰ বাবে হাজৰিকাক দায়িত্বটো দিলা, তাকে দেখি তোলনৰ খং ৷কালি গধূলি হাজৰিকাৰ দোকানৰ সমুখত অবাইচ মাত মাতি গালি গালাজ ৷বৰুৱানীৰ কপাল কোঁচ খালে    ৷ চাৎ কৰে মনত পৰিল আগদিনা বৰানীৰ ঘৰত চাহ খাওঁতে সোনোৱালৰ মিছেছে উলিয়াইছিল কথা ৷গেতৰ মুখত বোলে কাজিয়া ৷নামঘৰত কোনে কি কমিটি বনায় বনাই থাকক, এইবোৰ হাজৰিকা দোকানী চহকী হোৱাৰ ফন্দি ৷এইবুলি কোনোবা এটাই গালি পাৰিলে ৷
কোনে কি কথাত কাক গালি পাৰিলে প্ৰজেক্টৰ মানুহে উমঘাম নলয় ৷তাতে ঘটনাটো গেটৰ বাহিৰত ৷গতিকে অধিক জনাৰ উপায়ো নাই ৷সেই একেটা ঘটনাৰ যোগসূত্ৰতে যদি হাজৰীকা দোকানিয়ে আজি বৰুৱাক সুধিছে তেন্তে নিশ্চয় প্ৰজেক্টৰ নাঘৰৰ বস্তু যোগানৰ বিষয়টো জড়িত আছে ৷
বৰুৱানীয়ে বিষয়টোৰ গুৰুত্ব বুজিলে ৷লগতে বুজি উঠিল তোলনৰ অন্তৰৰ ক্ষোভ ৷এখন অভাবী ঘৰ ৷ঘৰখনৰ উপাৰ্জন ঋতুকালীন ৷সমাজৰ পৰিৱৰ্তিত ব্যৱস্থাই তোলনৰ নিচিনা বেপাৰী মানুহৰ জীৱিকাৰ বাট ক্ৰমাত ঠেক কৰি আনিছে ৷তথপিও মুখত অবাইচ মাত মাতি, হকে বিহকে কথা কৈ গেটৰ বাহিৰত এনেদৰে অসভ্যালি কৰা বুলি জানি বৰুৱানীৰ মনটো বিৰক্ত হল ৷এনে লাগিল এতিয়াহে তোলনৰ আচল স্বৰূপটো ওলাল ৷
দিন বাগৰিল ৷কলনিত তোলনৰ ছাঁটোকে নেদেখা হল ৷বৰুৱাহঁতেও কথাটো সিমান গুৰুত্ব দিব লগিয়া বুলি ভাবি নাথাকিল ৷ইফালে ভাদৰ শেষত ছেপ্তেম্বৰ মাহৰ সোতৰ তাৰিখে বিশ্বকৰ্মা পূজা ৷প্ৰজেক্টত এইটো বিৰাত আয়োজন ৷দিনত খিচিৰি, ৰাতিলৈ নামঘৰত ভাওনা ৷
ভাওঁনালৈ দুটামান দিন আছে ৷তেনেতে আজি তোলনৰ আবিৰ্ভাৱ ৷বহুদিনৰ বিৰতিত তোলনে আকৌ কলনিত ভৰি দিছে ,সেই একেই উচ্চাস ৷আজি শাক পাচলিৰে ভৰ্তি চাইকেলৰ পৰিবৰ্তে কেৱল বাহঁ দুডাল দেখি বৰুৱানীয়াও তোলনৰ সংবাদ লোৱাত আগ্ৰহ নেদেখুৱালে ৷ ক্ষন্তেক পাছতে তোলন আহি সদায় বহাৰ দৰে মূঢ়াটো লৈ দৰ্জাৰ কাষতে বহিলহি ৷তামোল খাই কজলা হোৱা দাঁত কেইটাৰে হাঁহি বিৰিঙাই খবৰ দিলে –“বাইদেউ ; মৌচুমি টেঙা লাগিছে, কাতিমহীয়াহে ৰস ধৰিব ৷দিমহি বাৰু ৷মইনাহঁত ইচকুল গল হব পায় ৷দিনৰ এঘাৰ বজাত আহিলেও তোলনে লৰা-ছোৱালী হালৰ স্কুলৰ কথা সুধিবলৈ নেপাহৰে ৷আজিকালি লৰা-ছোৱালী সাতটাতে স্কুল যায় ৷বৰুৱানীৰ হাঁহি উঠে ৷তোলন বহিল যেতিয়া চাহকাপ খাই যাব ৷এনে মনোভাৱেৰে বৰুৱানী পাকঘৰত সোমাল ৷
বাঁহ ,কি গেৰেজ বনাবা ? কথাৰ আঁত বিচাৰিবলৈ গৈ বৰুৱাই প্ৰশ্নবোধকেৰে আৰম্ভ কৰিলে ৷
হে-য়িবাহঁ মানে আনিছিলো নামঘৰলৈ ৷তাৰে দুটা আকৌ বেছি হল ৷আলিছাৰে লগপাই কলে গেৰেজটো হেনো বতাহত লৰে ৷খুটা চাইটা সলাব বোলে ৷তোলনে নিৰ্ভয় মনে কৈ গল ৷বৰুৱাৰ মনত পৰিল, কিছুদিনৰ আগৰ বতাহ বৰষুণ জাকলৈ ৷ৰাতি দুটা গেৰেজৰ টিং বখলিয়াইছিল ৷
নামঘৰত কিবা বনাবা ? বৰুৱাই টুকুৰিয়াই চালে ৷
কেলেই ভাওনা সবাহলৈ আকউ ৷কঁকালত বন্ধা গামোচাৰ গাঁঠিটো মোকলাই গা পোন কৰি উত্তৰ দিলে ৷
অঁ বুলি বৰুৱাই ভিতৰলৈ চালে ;উদেশ্য বৰুৱানীয়ে তোলনৰ সমুখত চাহকাপ দিলেই বৰুৱা আজৰি ,উঠি যাব পাৰে ৷
ছাৰ এইবাৰ ভাওনা বোলে বাহিৰৰ পৰা আনিব ৷পাইজ পোৱা পাৰ্টি হেনো ৷তোলনৰ কথাত হয়ভৰ দিবলৈ নৌ পাওতেই সি পুনৰ কলে মই আকৌ বহুত দিন এইফালে অহাই নাই নহয় ৷হাজৰিকা দোকানী কাইদেৱেহে খবৰ পঠালে বোলে বাঁহ চাঁহ কি লাগে যোগাৰ দিবিহি আকৌ ৷
বাতৰি কাকতৰ হেডলাইনৰ পৰা দৃষ্টি পিছলিল এইবাৰ ৷পোনপটীয়া ভাবে বৰুৱাই তোলনলৈ চাই সুধিলে-কি নাম ভাওনাৰ ?
গুৰৰ ৰসগোল্লা সতে বৰুৱানীয়ে আগবঢ়াই দিয়া চাহৰ গিলাচটো আথেবেথে  হাতত তুলি তোলনে কলে-জতুগৃহ ৷
                                                                                           

                                                                                                          

No comments:

Post a Comment